Een radiator kopen voor in de badkamer? Volg deze 3 stappen!

Geplaatst door

Een radiator kopen voor in de badkamer is niet iets om naar uit te kijken, maar wat wel moet gebeuren. Waar we vroeger kozen voor een simpele radiator komt er nu toch wel wat meer bij kijken. Zo moet de radiator niet alleen de badkamer verwarmen, maar ook stijlvol zijn om bij het design te passen. Een radiator kopen voor in de badkamer vraagt dus de nodige aandacht. Hieronder lees je welke stappen je kan nemen om de juiste radiator te vinden.

Stap 1: Type radiator

Bij een radiator kopen is het belangrijk om vooraf te bepalen wat voor type radiator je wilt hebben. Wil je bijvoorbeeld een radiator die alleen de ruimte gaat verwarmen of ook een radiator waar je handdoeken op kan laten drogen. Een gewone radiator neemt niet veel ruimte in beslag en kan je over het algemeen overal in de badkamer plaatsen in tegenstelling tot een handdoekradiator. Hierbij moet je ten alle tijden rekening houden met de ruimte en het soort muur waar deze tegenaan geplaatst wordt. Het voordeel is dat deze mooier in de badkamer past.

Stap 2: Vermogen

Wanneer je het type radiator hebt uitgekozen, is het belangrijk om te gaan kijken naar het vermogen en het formaat. Beide hangen af van de grootte van je badkamer. Denk hierbij ook aan de ligging en isolatie van je badkamer. Om te achterhalen welk vermogen de radiator nodig heeft, kan je de volgende formule gebruiken:

Het aantal kubieke meter x 80 W = het benodigde vermogen.

Het vermogen heeft ook invloed op het formaat van de radiator. Hoe meer Watt je nodig hebt, hoe groter de radiator waarschijnlijk zal worden.

Stap 3: Positie radiator

Wanneer je het type, het vermogen en het formaat hebt uitgekozen is het tijd om na te denken waar je de radiator wilt gaan plaatsen. Een goede positie is belangrijk om de badkamer gelijkmatig en snel te verwarmen. Dit kan bijvoorbeeld op open plaatsen, tegen de muur of vlakbij een raam. Heb je gekozen voor een handdoekenradiator, kies dan een strategische plek vlakbij de douche.