Asfalt ligt overal: de wegen waarop je naar je werk rijdt, het fietspad waarover je naar de supermarkt fietst en de parkeerplaats waar je parkeert om te gaan sporten in de sportschool. Je ziet het veel op openbare plekken, maar er zijn ook genoeg geasfalteerde privé opritten. Wij hebben voor je uitgezocht hoe het aanbrengen, onderhouden en verwijderen van asfalt precies in z’n werk gaat. Je leest het in deze blog.
Verschillende soorten asfalt
Hoewel je op het oog niet meteen opmerkt dat er verschillende soorten asfalt zijn, is dit toch echt wel zo. Er bestaan veel verschillende soorten asfalt, allemaal met verschillende samenstellingen. Het bindmiddel in asfalt is over het algemeen bitumen, dit is een product uit de aardolie-industrie en dus niet heel milieuvriendelijk. Er wordt onderzoek gedaan naar duurzamere bindmiddelen voor asfalt, zoals bijvoorbeeld lignine.
Productie van asfalt
Asfalt wordt geproduceerd in een asfaltcentrale. Hier worden de minerale aggregaten (zand, grind en steenslag) gemengd met bitumen en vulstoffen. Dankzij het bindmiddel bitumen blijven alle grondstoffen bij elkaar en vormen ze uiteindelijk het asfalt zoals wij het kennen. Het mengen van asfalt gebeurt op een hoge temperatuur, rond de 170 graden Celsius. Dit warme asfalt wordt in geïsoleerde vrachtwagens vervoerd, naar bijvoorbeeld wegenbouwprojecten.
Aanbrengen van asfalt
Asfalt wordt aangebracht in meerdere lagen, hiervoor wordt een asfaltspreidmachine gebruikt. Het asfalt wordt gestort met een temperatuur tussen de 120 tot 160 graden Celsius. Na het storten wordt er een wals gebruikt om het asfalt goed te verdichten op de grond. Indien nodig, wordt er nog een laag asfalt aangebracht. Zodra het asfalt goed is afgekoeld, kan het worden belast.
Onderhouden van asfalt
Je ziet onderweg vaak genoeg scheuren of gaten in geasfalteerde wegen. Hier zijn heel veel oorzaken voor, zoals: grote temperatuurverschillen, zonuren, bevriezing en ontdooiing en natuurlijk de mate van belasting. Grote boomwortels van volwassen bomen zijn krachtig genoeg om scheuren en bobbels in het asfalt te veroorzaken. Je kunt hier dus weinig tegen doen.
Gelukkig kan elke handige doe-het-zelver tegenwoordig asfalt repareren. Hier is geen wals of gloeiend heet asfalt voor nodig. Niet al te groten gaten of scheuren vul je gemakkelijk zelf op met Renov’Asphalt of Repar’Asphalt.Wanneer je scheuren of putten in asfalt te lang laat liggen, bestaat de kans dat deze groter worden. Elke keer dat er overheen wordt gereden, brokkelt het asfalt namelijk een stukje verder af. Grote gaten en scheuren kan je beter door een professional laten vullen. Asfalt onderhoud moet dus op tijd plaatsvinden.
Asfalt verwijderen
Het verwijderen van asfalt noemt men ook wel frezen. Tijdens het asfalt frezen wordt het asfalt laagje voor laagje afgebroken door een asfaltfrees. Je kunt het asfalt ook opbreken, dit wordt gedaan met hydraulische graafmachines.
Zelf aan de slag met asfalt
Het aanbrengen van asfalt kan je vanwege de hoge temperaturen en het mengproces beter aan de professionals overlaten. Daarentegen kan je het asfalt wel zelf onderhouden. Leuke taak voor de handige doe-het-zelver! Zelfs het opbreken van asfalt zou je zelf kunnen proberen.