Een verhuizing is voor de meeste mensen erg spannend en overweldigend. Vaak wordt het zelfs als stressvol ervaren! Toch hoef je helemaal niet in paniekmodus te schieten als je moet verhuizen, want met een goede voorbereiding kom je eigenlijk al een heel eind. In dit artikel lees je vijf tips om je verhuizing zonder stress te laten verlopen.
Tip 1: Een goede planning scheelt het halve werk
Ten eerste moet je jezelf een aantal belangrijke dingen afvragen voordat je gaat verhuizen. Op welke dag wil je precies verhuizen? Wanneer ontvang je de sleutel van het nieuwe huis? En als er nog iets aan het nieuwe huis gedaan moet worden: wanneer komen de klusjesmannen zoals de loodgieter en de schilder? Al deze aspecten vragen om een goede planning, dus ga daar ook goed voor zitten.
Een goede planning is gedetailleerd, maar blijft wel mooi overzichtelijk. Alle belangrijke informatie moet in de planning zijn opgenomen, zodat je een handig overzicht hebt waar je altijd op terug kunt komen. Een kalender opstellen is daarom een prima idee, want zo kun je alle activiteiten efficiënt inplannen en voorkom je vervelende situaties zoals overlappende activiteiten. Het is namelijk heel vervelend voor een schilder om zijn werk te moeten doen als iedereen door het huis rent met de verhuisdozen.
Tip 2: Checklist
Naast een goede planning is een checklist ook onmisbaar voor een stressvrije verhuizing. Met zo’n checklist zie je namelijk in een oogopslag welke taken je al kunt afstrepen en welke er nog moeten gebeuren. Taken zoals het opzeggen van automatische afschrijvingen van de huur van je oude woning of het regelen van de internetaansluiting in je nieuwe woning kunnen in je checklist worden opgenomen. Of wat dacht je van verhuisdozen regelen om al je spullen in te vervoeren?
Een overzichtelijke checklist zorgt ervoor dat je niets vergeet. Je moet dan alleen wel je checklist regelmatig bijwerken en meteen een vinkje zetten bij de taken die je al voltooid hebt. Extra tip: zet naast de afgevinkte taak ook de datum waarop je deze taak voltooid hebt. Zo kun je makkelijk terug refereren aan zaken die je moet opvolgen. De aanvraag voor een nieuwe internet- en telefoonaansluiting duurt bijvoorbeeld vaak een aantal weken. Heb je de datum opgeschreven waarop je de aanvraag geregeld hebt, dan kun je makkelijker inschatten wanneer het abonnement precies ingaat.
Tip 3: Inpakken volgens een bepaalde strategie
Bij het inpakken van je spullen kun je beter stap voor stap te werk gaan, zodat je niet al maandenlang van tevoren tussen de verhuisdozen zit. Begin met het inpakken van spullen die je voorlopig niet meer gebruikt, zoals kerstspullen of kleding die je in het huidige seizoen niet draagt.
Je kunt gebruikmaken van een verhuisservice om een schatting te krijgen van hoeveel verhuisdozen je ongeveer nodig zult hebben. Verder is het ook mogelijk om verhuisdozen en verpakkingsmateriaal te huren in plaats van te kopen. Denk hierbij dus ook aan beschermmateriaal voor breekbare spullen.
Tip 4: Waardevolste bezittingen zelf verhuizen
Je waardevolste bezittingen kun je het beste zelf verhuizen, zodat je te allen tijde weet waar deze spullen zich bevinden. Het gaat hier om belangrijke documenten zoals contracten, geboorteaktes of apparaten zoals laptops en mobiele telefoons. Stop al deze bezittingen samen in een doos, zodat je ze zelf naar je nieuwe woning kunt verplaatsen.
Tip 5: Opslagruimte
In sommige gevallen moet je naar een tijdelijke woning verkassen als je oude woning bijvoorbeeld vroegtijdig is verkocht of als er nog veel werk moet gebeuren in je nieuwe woning. In dergelijke gevallen kun je de meeste spullen beter naar een opslagruimte verhuizen, in plaats van alles naar een tijdelijke woning te verhuizen. Dit bespaart namelijk veel werk en tijd! Zoek naar een tijdelijke woning die al gemeubileerd is en/of maak alleen gebruik van je spullen die hoognodig zijn. Zo hoef je je spullen niet twee keer in en uit de verhuisdozen te halen.